IDEE: schrijf een verhaaltje voor je (pleeg)kind. Inclusief schrijftips!

Al een hele poos kampt Vera met slaapproblemen, veroorzaakt door angsten en nachtmerries. De ene periode heeft ze hier meer last van dan de andere, maar de laatste tijd is het weer enorm aan de orde. Afgelopen weekend besloten we zelfs halverwege de nacht dat ze voor een keertje bij ons op de kamer mocht slapen, want ze was zo ontzettend bang dat ze de slaap echt niet kon vatten. Waar haar angsten vandaan komen weten we niet precies, maar we hebben wel onze vermoedens gezien alle dingen die ze heeft meegemaakt. In ieder geval was het de hoogste tijd voor een plan van aanpak. Allereerst ging ik met Vera zelf in gesprek over wat haar zou kunnen helpen. Zij gaf aan dat het fijn is om te weten dat ze altijd naar ons toe mag komen als ze bang is. Ook wilde ze graag haar slaapkamerdeur voortaan de hele nacht open laten staan. Die van ons (één verdieping hoger, wij slapen op zolder) staat ook altijd open dus ze hoeft maar te roepen en we horen haar al. Ook bespraken we dingen die ze zelf zou kunnen doen als ze niet kan slapen en aan enge dingen moet denken: de speciale knuffel die ze heeft op zijn buikje drukken (er gaat dan een lichtje branden en er klinkt een zacht muziekje) en aan hele leuke dingen denken zoals mooie outfits die ze aan kan doen of een nieuwe make up look bedenken. Ondertussen had ik nog een extra ideetje, wat ik op zondag meteen verder uitwerkte: ik schreef een verhaaltje dat Vera zou kunnen helpen om zich minder bang te voelen op haar kamer. Omdat dit misschien ook wel een idee is voor jouw (pleeg)kind geef ik onderaan dit blogje tips om jouw eigen verhaaltje te schrijven. Het is namelijk helemaal niet moeilijk!

Ik begon met bedenken waar Vera nu echt vrolijk en blij van wordt: haar cavia's, Drumstick en Hamburger! Ze is dol op deze lieve diertjes en ze staan bij haar op de kamer, dat is iets waar zij zich fijn en veilig bij voelt. Een mooi uitgangspunt voor een verhaal!
En dus begon ik met schrijven over speciaal agent Drumstick en speciaal agent Hamburger, die er iedere nacht voor zorgen dat Vera veilig kan slapen.

Met behulp van een Pinterest voorbeeld tekende ik zelfs een heuse cavia met politiepet erbij. Nog leuker: Vera tekende hem na, waardoor we er twee hadden. Wat zijn ze schattig hè 😍?
Thomas kon natuurlijk niet achterblijven. Hij gaf mij zelfs een schrijfopdracht 🙈: zijn verhaaltje moest over een slak gaan (ter info: Thomas heeft Afrikaanse reuzenslakken als huisdier...). Wederom met behulp van Pinterest produceerde ik dit lieve slakje.

En dit verhaaltje schreef ik erbij. Aangezien Thomas een verstandelijke beperking heeft ontwikkelt hij zich langzamer dan andere kinderen. Dat het volgen van je eigen tempo prima is, is dan ook de moraal van dit verhaal 😊.
Tot slot lijstte ik de verhaaltjes in, zodat we ze een mooi plekje konden geven op de slaapkamers van Vera en Thomas.
Die van Vera kwam boven haar bed te hangen, zodat ze hem altijd kan lezen als ze toch bang is 's avonds en 's nachts. En natuurlijk heb ik beide verhaaltjes ook al tig keer voorgelezen (ik ken ze inmiddels bijna uit mijn hoofd 😉)!


En dan nu, zoals beloofd, mijn schrijftips voor jou, zodat je misschien ook wel een mooi verhaaltje kunt schrijven voor jouw (pleeg)kind:

1. Bedenk wat je kind leuk, bijzonder of mooi vindt. Heeft hij/zij bijvoorbeeld een leuke hobby, of een favoriet stuk speelgoed, een lieve knuffel of een huisdier waar hij/zij dol op is? Neem dat als uitgangspunt.

2. In een kinderverhaaltje mag en kan alles: cavia's kunnen petjes opzetten en politieagentje spelen, slakken kunnen praten, et cetera. Laat je fantasie de vrije loop! Wat ook helpt hierbij is prentenboeken lezen om inspiratie op te doen.

3. Houd de verhaallijn simpel en wijd niet teveel uit. Kinderverhaaltjes mogen kort maar krachtig zijn. 

4. Vermijd ingewikkelde woorden, schrijf zoals je tegen je kind zou praten: met korte, duidelijke zinnen die een heldere boodschap bevatten.

5. Ga uit je bol met de bijvoeglijke naamwoorden! En dan bedoel ik dus dat het een beetje 'over the top' mag: supersonisch, ieniemienie, klets kleddernat... het is allemaal wat overdreven, maar kinderen spreekt dit erg aan, het maakt het luchtig en grappig.

6. Maak (samen met je kind?) een leuke tekening voor bij het verhaal. Ik heb zelf voorbeelden van Pinterest gebruikt. Zoek maar eens op 'slak tekenen simpel' en je komt een heel eind. Geen tekentalent? Print een leuk plaatje uit en plak dat onder het verhaal. 

7. Gewoon beginnen: bij schrijven is het begin het halve werk, is mijn ervaring. Hup, aan de slag dus! Je kind zal het harstikke bijzonder en mooi vinden, zo'n persoonlijk verhaaltje voor hem/haar. Het levert je dus vast een hoop lieve complimentjes op 💖.

En last but not least: Veel schrijfplezier voor degenen die dit ook gaan uitproberen 💋💋!








Reacties

Best gelezen berichten