Raadsel
Thomas is een raadsel. Vanaf het moment dat hij in mijn
leven kwam was het duidelijk: er zou nooit iets volgens het boekje gaan. Niet
in zijn ontwikkeling, niet in zijn gedrag en niet in zijn fysieke gesteldheid. Raadselachtige vragen stapelden zich in rap
tempo op, en binnen no time had ik het
mijn missie gemaakt ‘zijn code’ te kunnen kraken.
Er volgden onderzoeken, er kwamen antwoorden en Thomas kreeg
hulp. Maar helaas, de onderzoeken bleken niet afdoende, de antwoorden waren nooit
eenduidig en de hulp paste dus bepaald niet naadloos bij de problematiek die
Thomas liet zien. Ja, er was een genetische afwijking gevonden, maar het bleef
onduidelijk of dit al zijn klachten veroorzaakte. Inderdaad, hij functioneerde
op licht verstandelijk beperkt niveau, maar op andere vlakken lieten testen weer
een heel ander beeld zien. Natuurlijk, hij had behandeling en begeleiding
nodig, maar men kon ons nooit zeggen of het aanbod op de betreffende
groep/school passend zou blijven voor hem.
En zo werd Thomas mijn persoonlijke breinbreker. Een raadsel
waaraan geen einde lijkt te komen, want zodra de ene vraag beantwoord is, popt
automatisch een volgend exemplaar op. Voortdurend pendelt Thomas dus tussen wal
en schip. Hij heeft nét niet dit, en nét niet dat. Maar wel heel veel symptomen
ervan. Altijd er tussenin, en altijd zoeken naar de juiste koers: wat sluit op
dit moment het beste bij hem aan?
Natuurlijk zijn al die keuzes moeilijk, en alle overwegingen
ingewikkeld. Maar het lastigste ervan vind ik het uitleggen aan Thomas waarom
alles bij hem altijd anders loopt. Wat bijvoorbeeld de reden was dat hij van
school moest wisselen anderhalf jaar geleden. Of hoe het komt dat hij telkens voor
allerlei controles naar het ziekenhuis moet. En waarom ik met hem vorige week
ineens een hele avond op de spoedeisende hulp doorbracht omdat hij koorts had
en er perse bloed geprikt moest worden, terwijl zijn zus ook hartstikke
grieperig was maar lekker thuis mocht blijven.
Ik houd me vast aan mijn eigen vastberadenheid. Mijn
reddingsboei in het water tussen die verdomde wal en dat verrekte schip. Het
maakt dat ik onvermoeibaar allerlei wetenschappelijke publicaties door blijf ploegen,
op zoek naar die ene speld in die gigantische hooiberg. Dat ik onuitputtelijk kritische
vragen blijf stellen aan kinderartsen, hulpverleners en leerkrachten. Maar vooral:
dat ik blijf hopen. Hopen dat ik ooit, heel misschien, het raadsel van Thomas
mag oplossen.
Reacties
Een reactie posten