Boekentips!

Ik ben gek op lezen. Altijd al geweest. Zodra ik enigszins doorhad wat de functie van letters was, verslond ik het ene na het andere boek en eigenlijk is dat nooit meer veranderd. De laatste tijd komt het er te weinig van en wordt mijn stapel-nog-te-lezen-literatuur steeds hoger. Ik verheug me dus enorm op de eerstvolgende vakantie, want ik kom gemakkelijker tot lezen als ik weg ben van huis. In mijn hoofd ben ik nu al aan het bedenken welk boek dan als eerste aan de beurt is!

Ook over pleegzorg valt genoeg te lezen. Al voordat wij het hele traject instapten ben ik hiermee begonnen. Inmiddels ben ik vele exemplaren verder en puilt mijn boekenkast zo langzamerhand uit. De hoogste tijd dus voor een top-5, want ik wil heel graag met jullie delen aan welke boeken ik als pleegouder tot nu toe het meest heb gehad:

1.       De jongen die opgroeide als hond (Bruce Perry en Maia Szalavitz):

Zoals op de foto te zien is, heb ik dit boek letterlijk stukgelezen. Het is mijn absolute favoriet, maar bepaald geen luchtige kost. Kinderpsychiater Bruce Perry geeft aan de hand van casussen uitleg over wat er in de hersenen van getraumatiseerde kinderen gebeurt. Heftig, maar ook heel herkenbaar!


2.       Koeki en ik (Frans Lomans):

Als fervent blogger móest ik dit boek natuurlijk aanschaffen. Frans Lomans schreef wekelijks een column over het leven met zijn pleegzoon ‘Koekie’ voor de website van J/M ouders. In dit boek zijn deze teksten gebundeld. Leest als een trein!


3.       Theraplay (Phyllis Booth en Ann Jernberg):  

Hierin ben ik begonnen omdat we momenteel met Vera deze therapie volgen. Het is een prachtig verzamelwerk waarin de oorsprong en opbouw van Theraplay worden uitgelegd, maar ook hele concrete oefeningen staan beschreven die positief zijn voor de hechting tussen ouder en kind. Voor ons direct bruikbaar dus.


4.       Je hoeft niet te kiezen (Nieske Selles-ten Brinke):  

Naast zelf lezen ben ik natuurlijk ook dol op voorlezen. Dit boekje is vooral in de begeleiding van Vera heel erg nuttig geweest, en het bracht mij op het idee om samen met haar ouders op de foto te gaan. Het maakt op een makkelijke manier een ingewikkeld onderwerp als ‘loyaliteit’ bespreekbaar voor kinderen.


5.       Fladdertje Koekoek en de vreemde broedvogels  (Reinalda Kerseboom):

De eerste keer dat ik dit boek voorlas aan Thomas en Vera hield ik het niet droog, zo ontroerend vond ik het. Fladdertje Koekoek woont in een nest met andere vogels, omdat het nest van haar eigen ouders niet sterk genoeg was. Dat is soms natuurlijk best wel lastig! Dit boekje kan herkenning bieden voor kinderen die in een soortgelijke situatie opgroeien.

 Heel veel leesplezier gewenst!

 
 

 

Reacties

Best gelezen berichten