Dromenvanger


Lieve Thomas,

Vandaag gaf je een uitgebreide beschrijving van jouw toekomstbeeld aan je favoriete docente op school: “Ik later meester, trouwen met juf, op boerderij, en kindjes.” Nu varieert de inhoud van jouw plannen nogal eens: de ene keer wil je brandweerman worden, dan weer dokter en ook besluit je regelmatig dat het jouw ultieme missie is om later als superheld door het leven te gaan. Net als ieder jongetje van vijf, zit je vol met dromen en idealen.

Toch moet ik elke keer weer even slikken, wanneer je deze dromen met mij deelt. Ik merk dat ik eigenlijk niet zo heel goed weet hoe ik erop moet reageren. Omdat ik juist zo goed besef, dat jouw idealen niet haalbaar zijn, en dus geen werkelijkheid zullen gaan worden. Ik weet dat je later geen meester, geen brandweerman en geen dokter zal zijn. Ik hoop, hoe akelig hard dat ook klinkt en hoe ontzettend veel pijn het me ook doet om dit op te schrijven, dat je later geen kinderen zult krijgen. Juist omdat ik heb gezien wat het met kinderen kan doen als ouders het niet redden, vanuit hun eigen onvermogen en beperkingen. Maar ook omdat ik jouzelf dit onbeschrijflijk grote leed wil besparen. Geen mens wordt ouder om te falen, maar soms lukt het ondanks alle inzet echt niet, en dat doet hartverscheurend pijn voor iedereen die erbij betrokken is.

Maar Thomas, het laatste wat ik wil, is een dromenvernieler zijn. Ik wil geen idealen tot gruis verpulveren met mijn altijd aanwezige angsten en aarzelingen. Ik heb er lang over nagedacht en besef me dat jij, net als iedere andere jongen van vijf, recht hebt op je eigen onrealistische, onhaalbare, maar nog steeds oh zo machtig mooie dromen. Want laten we eerlijk zijn, hoeveel jongetjes dromen ervan om meester, brandweerman of dokter te worden? En hoeveel van die jongetjes blijken, eenmaal volwassen, toch echt iets heel anders te zijn geworden? Juist… Die realiteitscheck komt nog wel, later. Hoe, dat vinden we dan wel weer uit.

Vorige week, Thomas, maakte je op school een dromenvanger. Een prachtexemplaar, versierd met kleurrijke kralen en lintjes. Ik zie hem hangen aan je bed, waar je hem vol trots opgehangen hebt. En ineens weet ik het. Ik wil voor jou een dromenvanger zijn. Zodat ik je kan helpen om de juiste dromen vast te houden, waar je andere misschien zult moeten laten gaan.

En die droom van jou om superheld te worden? Die is al lang gevangen en zit stevig verankerd in mijn dromenvangersweb. Want, mijn lieve Thomas, een superheld, dat zal jij altijd voor mij zijn.

Reacties

Best gelezen berichten