Het enige-echte-eigenste Pleegmama Kloek Jaaroverzicht 2018!

Welkom bij het enige-echte-eigenste Pleegmama Kloek Jaaroverzicht 2018!! Allereerst wil ik jou (JA, JOU!! ๐Ÿ‘‰) ontzettend bedanken dat je meeleest met al mijn pleegzorgavonturen. Schrijven over mijn mooie gezin is mijn allergrootste hobby, maar dient ook een (in mijn ogen) heel belangrijk doel: pleegzorg op de kaart zetten door te vertellen wat dit (in ons geval) inhoudt. Dank dus voor het lezen, het delen, het reageren en voor alle mooie en bijzondere berichten die ik van jullie mag ontvangen. Jullie helpen daarmee onwijs goed mee aan mijn doel en dat waardeer ik enorm!

Okรฉ, het jaaroverzicht dus. Vorig jaar deelde ik de meest gelezen blogs en mijn mooiste momenten van 2017, dit jaar kom ik met iets meer cijfertjes en feitjes op de proppen. En een hele hoop leesvoer, via de diverse linkjes te bereiken door er simpelweg op te klikken ๐Ÿ˜‰. Het grootste aantal lezers vindt mij via Facebook, waar nu zo'n 650 mensen mijn pagina volgen. Ook via Google word ik steeds vaker gevonden. Helaas is te merken dat Facebook z´n algoritmes afgelopen jaar flink heeft veranderd, waardoor berichten van pagina's minder snel voorbijkomen in je tijdlijn. Dat is terug te zien in mijn lezersaantallen. Wil je niets missen, check dan dus regelmatig even mijn Facebookpagina of de website!

Speciaal voor dit jaaroverzicht bekeek ik even de laatste statistieken van mijn website en zag ik dat er gisteren bijna 250 keer een kijkje op de site is genomen, en dat dit in de maand november ruim 3600 keer gebeurde. Wauw!! Daar ben ik best trots op!

De meeste van mijn lezers komen uit Nederland, Belgiรซ en de Verenigde Staten. Maar ook mensen uit de Verenigde Arabische Emiraten, Polen,Vietnam en nog veel meer verre oorden weten me te vinden. Pleegmama Kloek goes international, whoehoe ๐Ÿ˜ƒ!!

In 2018 schreef ik in totaal 67 blogs. Een heleboel, waarvan een flink aantal weekoverzichten maar ook andere persoonlijke verhalen over Vera, Thomas en ons gezin. Ik schrijf altijd met veel plezier en heb meestal ruim voldoende inspiratie, bij ons thuis is het namelijk zelden of nooit saai ๐Ÿ˜„๐Ÿ˜‰.

Tot slot van dit jaaroverzicht het meest belangrijke deel, de best gelezen blogs van 2018! Zoals bij oud en nieuw hoort, tel ik af van 10 naar 1, waarbij nummer 1 uiteraard de absolute topper is ๐Ÿ†:

10. Wat leefden jullie allemaal mee met de rechtszitting omtrent de omgangsregeling van Vera die we dit jaar hadden. Dat was goed te zien bij Week in Beeld #35. Het voelde zo fijn dat er zovelen van jullie begrip hadden voor onze ingewikkelde situatie op dat moment!

9. Dat begon al bij Week in Beeld #29, waarin ik beschreef dat Vera zelf jam was gaan kopen, we ons nieuwe huis bemachtigden ๐ŸŽ‰๐ŸŽ‰๐ŸŽ‰ en... we helaas een oproep ontvingen om weer naar de rechtbank te komen.

8. Een trouwe lezer vroeg mij om eens iets te schrijven over de eerste weken van een pleegzorgplaatsing: wat waren naar mijn idee nu echte do´s en don´ts. Ik beschreef dit vanuit onze eigen visie en ervaringen, erg leuk om te doen!

7. Dat onze kinderen regelmatig te maken krijgen met loze beloftes, beschreef ik in dit blog. Niet vanuit onwil van ouders, maar vanuit onvermogen รฉn diep gekoesterde wensen. Aan ons als pleegouders de schone taak te blijven laveren tussen het luisteren naar dromen van de ouders en het handelen naar behoeften van de kinderen. 

6. Tijdens Moederdag had ik dit jaar een echt leermoment: zoals zo vaak lieten de kinderen mij zien hoe om te gaan met dingen die ikzelf ingewikkeld vind. Namelijk door te accepteren dat het gewoon is zoals het is. Mijn Moederdag deel ik jaarlijks met twee andere vrouwen en dat is okรฉ, want dat is zoals het nu eenmaal is binnen ons mooie gezin!

5. Ik schrijf regelmatig over de hechtingsproblematiek van Vera. Ik vind het soms erg intensief en ingewikkeld om hiermee om te gaan en het helpt mij om mijn gedachten erover te delen en tips en herkenning terug te krijgen. Het blijft een kwestie van vertalen wat zij zegt: ik haat je betekent maar al te vaak: mama, hou je me eventjes vast...

4. Ook mijn blog over de grootste misverstanden over pleegzorg werd erg goed gelezen. Daarin beschrijf ik de drie zaken die ik telkens weer tegenkom en nu voor eens en altijd vanuit mijn perspectief wilde verduidelijken. Heerlijk om te doen ๐Ÿ˜‰!

3. Okรฉ, we zijn al aanbeland bij de top drie! In de tekst Pleeg- vertel ik over Vera´s worsteling met dit soms best complexe woordje, en haar wens om gewoon te zijn, net als andere kinderen. Dit blog werd ruim 1500 keer gelezen, wauw!

2. In ´Pleegouders moeten snel kunnen omschakelen´ schrijf ik over de cadeautjes die ik samen met Vera voor haar moeder kocht, terwijl ik net had gehoord dat zij een rechtszaak had aangespannen. Het was behoorlijk lastig zo snel te moeten omschakelen, die middag kwam mama op bezoek maar daar had ik dus eigenlijk niet zoveel trek in. Je eigen gevoel even moeten parkeren is blijkbaar voor veel pleegouders herkenbaar, want ruim 1900 mensen lazen met mijn frustraties mee.

1. Trrrommmmmgeroffel….๐ŸŽต: de nummer 1 van dit jaar is, met bijna 5200 lezersBrief aan de ouders van Vera! Hierin beschrijf ik mijn begrip voor hun wens tot meer bezoek, maar ook waarom dit niet binnen de huidige mogelijkheden ligt. En tot slot spreek ik de hoop uit dat we ooit weer eens zonder strijd maar alleen vol liefde voor Vera bij elkaar kunnen zitten, net als tijdens onze eerste ontmoeting...

Lieve, lieve lezers: nogmaals bedankt voor al jullie betrokkenheid bij mijn verhalen in 2018! Ik hoop dat 2019 weer net zo´n mooi blogjaar mag worden en hef bij deze het glas op jullie. De allerbeste wensen voor jullie allemaal!!







Reacties

Best gelezen berichten