Moederdag: gewoon of ingewikkeld?


Moederdag. Een bijzondere dag die elk jaar terugkomt. Een leuke dag, een verwendag én best een ingewikkelde dag. Voor mama's die niet elke dag bij hun kind(eren) kunnen zijn maar óók voor pleegmoeders, althans, dat vind ik wel. Ondanks alle knuffels, cadeautjes, knutsels plus een ontbijt op bed is er namelijk altijd een kleine donkere wolk die boven mijn vrolijkheid drijft. Want omdat ik pleegmoeder ben voel ik me de hele dag, naast héél erg blij, ook een tikkie schuldig. Dit is zo omdat mijn Moederdagen eigenlijk ooit voor twee andere mama's bedoeld waren.

Zouden zij tijdens hun zwangerschap al gefantaseerd hebben over deze dag? Uitgekeken hebben naar kopjes koffie met veelsteveel melk erin, net te zachtgekookte snoteieren en bolletjes met een héle dikke laag hagelslag, allen geserveerd op bed (véél te vroeg uiteraard)? Zouden ze het missen? Die laatste vraag is natuurlijk een beetje dom, want dat is logisch. Iedere moeder wil haar kind om zich heen op Moederdag. Natuurlijk zorg ik dat ook de biologische mama's van Vera en Thomas er mogen zijn op deze bijzondere dag. We beeldbellen, we knutselen, we kopen een mooi cadeautje. Maar echt genoeg? Nee, dat zal het nooit worden. 

Vera en Thomas zelf zien weinig ingewikkelds aan Moederdag. Ze vinden het helemaal fantastisch om mij te verrassen met een zelfgemaakt ontbijt, de werkjes die ze op school hebben gefabriceerd en ontzettend veel liefde en aandacht. "Ik vind álles leuk aan Moederdag", riep Vera enthousiast toen ik eens voorzichtig peilde hoe haar gevoelens erover waren. Thomas knikte: hij was het voor de verandering een keer roerend met haar eens. "Moederdag is er omdat we jou gewoon heel erg lief vinden mama", benadrukte Vera nogmaals. 

En zoals zo vaak, kan ik weer een hoop leren van hoe de kinderen met moeilijke situaties omgaan. Het is wat het is, niet meer en niet minder dan dat. Omdat ik pleegmoeder ben zal ik altijd denken aan hun andere mama's op een dag als deze. Maar door wat Vera heeft gezegd en Thomas heeft beaamt besef ik dat die kleine wolk in mijn gedachten niet donker hoeft te zijn en dat ik me niet schuldig hoef te voelen. Mijn Moederdag deel ik met twee andere vrouwen, en dat is oké. Want dat is zoals het bij ons thuis, binnen ons bijzonder mooie gezin, nu eenmaal is.

Fijne Moederdag allemaal!! ❤❤❤ 


Reacties

Best gelezen berichten