Chaos en gezelligheid: onze kerst

 
Dit jaar kwam ik erachter dat kerstmis helemaal geen twee dagen duurt (zoals altijd wordt beweerd) maar minimaal vijf dagen in beslag neemt. Hier thuis begon op donderdag al het feestgedruis. Vera mocht naar het jaarlijkse kerstdiner op school, iets waar ze al wekenlang naar uitkeek. Mooie jurk aan: check, kerstballen in haar haren gestrikt: check, last minute in elkaar geflanste rendieren van kaas mee: check. Het diner kon beginnen! Stuiterend van de zenuwen leverde ik Vera af, om haar een uur later volledig afgepeigerd (maar intens tevreden!) weer op te halen.
 
Op vrijdag was het feest op Thomas’ school. In de ochtend waren er allerlei leuke workshops georganiseerd en fabriceerde hij zijn eigen bad scrub. Vervolgens waren alle ouders welkom om het jaar af te komen sluiten met oliebollen en warme chocolademelk bij een knisperende vuurkorf midden op het schoolplein. Thomas vond het ontzettend gezellig en ik natuurlijk ook! Om de feestvreugde nog groter te maken gingen we in de avond naar Disney on Ice, waarvoor ik kaartjes had gekregen via Kidsproof. De kinderen keken hun ogen uit!
Zaterdag ging kerst even op pauze. Een lekker rustig dagje tussendoor. Thomas en Vera sleepten allerlei speelgoed naar beneden en al gauw was de woonkamer veranderd in een trein- en Barbieparadijs. Helaas was het gedaan met de kalmte toen schoonmams belde om te zeggen dat we morgen tóch maar niet gingen fonduen. Hadden we Thomas net helemaal voorbereid op dit fenomeen (want het is anders dan het gourmetten wat hij kent, maar lijkt er wel een beetje op… Leg hem dát maar eens uit…), werd het roer plotseling radicaal omgegooid. Thomas was op zijn zachtst gezegd not amused. Waarom moest ineens alles anders dan gepland? Hij kon er met zijn pet niet bij en gooide zijn frustratie eruit in een fikse driftbui.

“Vrolijk kerstfeest!” klonk het zondagochtend vroeg. Thomas was bedaard en zelfs hartstikke vrolijk! Gelukkig maar, want manlief en ik vreesden al voor soep tegen het plafond. Eerst even op verjaardagsvisite bij de dochter van een lieve vriendin, waar we mochten meegenieten van een heerlijke kersttaart (mmmm!) en vervolgens door naar het kerstdiner. Onder oma’s boom bleken talloze cadeautjes te liggen. Terwijl ik nipte van een rosétje raadde ik mijn zwager (die absoluut niet tegen harde geluiden kan) aan om oordoppen in te doen. Hij bleef dapper zitten (en heeft de avond trouwens zonder kleerscheuren en/of gehoorschade overleefd). Terwijl wij aan tafel gingen at onze hond de Franse kaas op die nog op de salontafel stond. De chaos die wij altijd met ons mee lijken te brengen was weer compleet!
Inmiddels is het tweede kerstdag en zit ik heerlijk in mijn joggingbroek op de bank dit stukje te tikken. Vanavond gaan we voor het eerst met zijn viertjes onze gloednieuwe Pizzarette (een soort tafelsteenoventje waarin ieder z’n eigen minipizza kan bakken) proberen. En daarna… is het over en uit met al dat ‘gekerst’.

Op naar oud en nieuw ;-) ...!

Reacties

Best gelezen berichten