Eén moeder, negen verhuizingen

Het is ochtend en Thomas en ik liggen in bed nog wat te kletsen. Vanwege de meivakantie is de school dicht en zijn er dus even helemaal geen verplichtingen. Dit geeft ruimte voor een rustig gesprekje. Het is één van Thomas’ grootste hobby’s: mensen het hemd van het lijf vragen. Het duurde even voordat hij kon praten, maar sinds hij zich ook maar enigszins verstaanbaar wist te maken, maakt hij hier te pas en te onpas gretig gebruik van.

Vandaag ben ik het lijdend voorwerp van zijn vragenuurtje. Ik moet er een beetje om lachen. Hij weet precies waar hij antwoord op wil krijgen, en gaat net zo lang door tot het hem in detail duidelijk is hoe één en ander in elkaar steekt. Vandaag is mijn geschiedenis aan de beurt. Gestructureerd als hij is, begint Thomas bij de start: bij wie had ik ook alweer in de buik gezeten? En wie woonden er bij mij in huis toen ik nog een klein meisje was? Ik vertel en leg uit.

Maar wie is dan jouw andere mama, wil hij hierna weten. Hoewel hij dit heus al weleens gehoord heeft, lijkt Thomas toch oprecht verbaasd als ik hem vertel dat ik écht maar één mama heb. Hij vindt het maar gek, want voor hem is het zo gewoon: je hebt een papa en mama die je hebben gemaakt en je andere ouders zorgen daarna voor je. Ik beaam dat dit inderdaad zo is bij Vera en hemzelf, maar dat de meeste kindjes niet twee vaders en moeders hebben.

Ik hoor zijn hersens bijna kraken, zoekend naar een opbergplekje voor deze belangrijke informatie. Oké, verzucht hij even later, waar heb jij dan allemaal gewoond? Ik ga overeind zitten en tel op mijn vingers de keren dat ik ben verhuisd, terwijl ik de plaatsnamen noem waar ik achtereenvolgens verbleef. Bijna al mijn vingers komen aan de beurt: negen woonplekken passeren de revue. Wauw, dat vindt Thomas wel héél erg veel.

Onder de indruk stormt hij naar beneden om manlief in te lichten. Mama heeft maar één moeder, maar wel negen huizen! En hoewel manlief geen flauw idee heeft waar hij nu weer over raaskalt, is het overduidelijk dat Thomas zojuist iets heel wonderbaarlijks heeft gehoord. Want waar hij het hebben van twee mama’s de normaalste zaak van de wereld blijkt te vinden, zijn negen verhuizingen voor hem echter ontzagwekkend bijzonder…

Reacties

Best gelezen berichten