Geen kleuter meer
Daar waren ze dan ineens,
Vera’s waterlanders. Op de achterbank van de auto, nadat ik haar heb verteld dat
het nu écht bijna vakantie is. Plots valt het kwartje, en het kwartje valt
hard: na morgen is ze geen kleuter meer.
Dag kleuterklas met
vrolijk beschilderde ramen, dag kleine stoel met haar eigen naam erop, dag lieve
liefste kleuterjuf, dááág! Hoe noem je jezelf eigenlijk, als je geen kleuter
meer bent? Een middenbouwer? Een groepdrieër? Wat komt er na baby, dreumes,
peuter, kleuter? Ben je dan een kind? Maar was ze dat niet altijd al? Mijn
lieve, mooie kind. Mijn grote, kleine meisje.
Groep drie gluurt al
stiekem om de hoek van de zomervakantie. Straks is het zover, en dat vindt mijn
meisje hartstikke eng. Want groep drie betekent in haar ogen stilzitten achter
een tafeltje, werkjes maken, erger nog: rekenwerkjes
maken en vooral héél goed opletten en niets fout doen. Al mijn uitleg ten spijt,
blijft groep drie in haar wereld symbool staan voor het einde van het vrije
spel en het startpunt van serieuzere zaken.
Haar laatste
kleuterrapport stelt mij hierin niet gerust: “Ga je nu rustiger en meer precies werken, Vera? En niet meer zoveel
praten hoor. Doe maar, want het moet echt nog wel wat netter en sneller. Goed
luisteren naar de juf, dan leer je lekker veel.” De luchtige, vrolijke tred
die de woorden uit eerdere rapporten hadden, lijkt plaats te hebben gemaakt
voor logge, stampende begrippen. Mijn kind, afgezet tegen Cito scores en
landelijke gemiddelden. Vera kan het gelukkig nog niet lezen, maar heeft de
impliciete boodschap in de klas duidelijk meegekregen: vanaf groep drie begint het
échte werk, lijkt het wel.
Ik hoop maar, dat de vakantie
een zacht zomerbriesje brengen zal, wat de zorgen in haar hoofd een beetje weg
kan blazen. Zodat ze straks kan zien dat de ramen van haar nieuwe klaslokaal
óók prachtig beschilderd zijn, en dat de juf van groep drie óók echt heel erg
lief is. En dat haar nieuwe stoeltje dan wel achter een tafeltje wordt aangeschoven,
maar nog steeds klein genoeg is om met haar beide benen op de grond te kunnen
blijven staan.
Reacties
Een reactie posten