Week in Beeld #130: knutselen, schoolwerk en een nieuwe fiets: de eerste week zonder school in Coronatijd...

Wat een week! Ik heb het gevoel dat het er wel vier waren, want wat is er een hoop gebeurd. Hoe is het met jullie? Hier thuis is de rust inmiddels enigszins wedergekeerd, maar het waren pittige dagen. Met name Thomas had erg veel moeite met alles wat plotseling 'anders' was. Pas aan het einde van de week zat hij weer even beter in zijn vel. Maar daarover zo meer.
Vorige weekend ging ik eens uitgebreid knutselen met de kinderen. Ik had zo'n beetje alles uit de knutselkast getrokken zodat er volop keuze was. Zelf ging in handletteren en maakte ik deze collage. Lekker positief, vind je niet ❤?!

Vera had wat moeite om te bedenken wat ze ging doen, maar kwam uiteindelijk op een super leuk idee. Ze knutselde een huisje voor haar cavia's.

Thomas maakte 'Forky' uit de film Toy Story en gaf hem ook meteen een huis, wat volstond met kleine kunstwerkjes. Leuk hè?

 Kijk, Vera's caviahuis. Volgens mij bevalt het de cavia wel 😍!

Ik werkte van maandag tot en met woensdag gewoon op de afdeling. Het was daar behoorlijk aanpoten want er was natuurlijk veel onrust onder de opgenomen patiënten. Zij mochten ineens niet meer op verlof en geen bezoek meer ontvangen. Heel heftig. Voor V&VN schreef ik er dit blog over.
Thuis was maandag een rommelig dagje, begreep ik van mijn man. Daarom maakten we met ons vieren een plan voor hoe de dinsdag eruit zou zien. Inmiddels zijn we ook weer teruggekomen van dit soort planningen en hakken we de dag in twee of drie onderdelen. Bijvoorbeeld in de ochtend wat schoolwerk of boodschapjes doen en in de middag spelen/fietsen, etc. Dat werkt hier thuis beter hebben we gemerkt. We proberen de druk en stress zo laag mogelijk te houden, wat ik best een uitdaging vind in deze onzekere tijden 😓.

Hier zijn Vera en Thomas achter de laptop voor school bezig. Vooral voor Vera is het belangrijk dat ze elke dag iets probeert te doen aan school. Inmiddels heeft ze ook werkbladen van de juf gekregen, die ze wekelijks in moet leveren. Dat geeft wat meer structuur en duidelijkheid. Thomas zit op ZMLK onderwijs en dat is een stuk ingewikkelder om op afstand aan te bieden. Het is voor hem al heel wat om te dealen met alle veranderingen die nu spelen, want daar kan hij eigenlijk helemaal niet goed tegen. Uitleg geven over wat er speelt op zijn niveau en afleiding bieden helpt hem enigszins, merkten we.

Op donderdag moest mijn man naar zijn werk (we werken allebei in de zorg) en stond ik voor een grote uitdaging: thuis werken met de kids! Terwijl Vera ingewikkelde vragen aan me stelde ("mama, wat is een suppoost?") en Thomas de moppentapfunctie van Squla had ontdekt, mailde ik al googelend en grinnikend met mijn collega's. Niet heel productief, maar ik heb mijn best gedaan 😉.

In de middag gingen we wandelen in het park voor de weekopdracht van Thomas: allerlei dingen fotograferen op straat. We wisten het hele lijstje af te vinken. Hier enkele foto's: je ziet iets wat rolt, iets wat kleiner is dan een euro, iets wat stinkt en iets glads (plus iets bouwvakkerigs 😂). Het was een erg leuke opdracht!

Op donderdag werd er hier thuis een groot pakket bezorgd: Thomas' nieuwe fiets. Die had hij al een tijdje nodig, want zijn oude was veel te klein geworden (of hij veel te groot, het is maar hoe je het ziet 😊). Om in deze tijd toch buiten wat beweging te kunnen hebben leek ons dit een goed idee. Kunnen we samen elke dag even een rondje gaan fietsen! Het monteren bleek nog een aardig klusje, zeker omdat de bout van het zadel niet vastgedraaid kon worden. Gelukkig had onze fietsenmaker hiervoor de volgende ochtend direct een oplossing. Dikke duim voor hem 👍. Wat was Thomas blij!

We gingen meteen een rondje fietsen over de dijk. Even flink uitwaaien. Het werkte enorm goed voor Thomas: eindelijk kreeg hij zijn hoofd vol zorgen helemaal leeg en zat hij weer lekker in zijn vel na alle spanningen.
Vera heeft het met name moeilijk met het missen van haar klasgenootjes en vriendinnen. Voor haar regelden we een simkaartje met prepaid tegoed, zodat ze met hen kan beeldbellen via WhatsApp. Ze is zó gelukkig hiermee!
Op deze manier proberen we onze weg te vinden in deze gekke tijd. Wat ik heel heftig vond deze week was het vertellen dat de bezoekregelingen voorlopig niet door kunnen gaan op advies van de pleegzorgorganisatie aan de ouders van de kinderen . Zo naar... Daarover probeer ik aankomende week een uitgebreider blogje te schrijven.
Ik hoop dat het goed met jullie gaat! Wees maar extra lief voor elkaar. Fijn weekend 💋💋.

Reacties

Best gelezen berichten