Drie onverwachte voordelen van pleegouderschap

Pleegouder zijn is pittig, ingewikkeld, hard werken en soms zelfs een hoop gedoe. In mijn verhalen komt dat regelmatig terug. Door erover te schrijven hoop ik een eerlijk beeld te geven van wat pleegzorg inhoudt. Gelukkig biedt het mij vooral heel veel ontzettend mooie dingen! Daarom vandaag een 🌟speciaal blog🌟 over drie compleet onverwachte voordelen waar je als pleegouder mee te maken kunt krijgen. Want tenslotte is het gewoonweg hartstikke leuk om pleegmoeder- of vader te mogen zijn 💝! Herken jij ze? 

1. Je krijgt er zomaar ineens een hele familie bij cadeau. Als pleegouder zorg je voor één of meerdere kinderen en wie bij hen horen, horen vanaf dan ook bij jou. Dat dit ook een nogal complex gebeuren kan zijn is een feit, maar daar ga ik het nu maar eens níet over hebben. Door het pleegouderschap leer je een hoop nieuwe mensen kennen en kom je soms in aanraking met totaal andere culturen. Zo zijn wij al eens gratis en voor niets getrakteerd op échte Surinaamse roti, eigenhandig gemaakt door de oma van Thomas. Mmmm 😋! 

2. Als pleegouder word je continu overladen met complimentjes. Al ontelbare keren hoorde ik het zinnetje 'wat goed dat je dat doet'. Ik word er zelf altijd een beetje verlegen (en ietwat ongemakkelijk) van omdat ik gewoon heel blij ben met mijn mooie gezin. Maar toch, er wordt wel telkens een emmer vol positiviteit over je leeg gekieperd met al die mooie woorden. Gekscherend noem ik het weleens mijn ‘hemelpunten’ 😇, die ik dag na dag binnenhark op deze wijze… 

3. De laatste is een beetje een flauwe (met een dikke knipoog) die hier thuis uiteraard nooit uitgesproken wordt in het bijzijn van Vera en Thomas. Pleegkinderen hebben allerlei leuke én minder leuke eigenschappen. Het zijn net mensen hè 🙈… Het grappige is dat je al die niet leuke eigenschappen (want die leuke komen natuurlijk vooral voort uit jouw ontiegelijk goede opvoeding 😜) in je hoofd enorm goed kunt relativeren door één simpel zinnetje te herhalen: 'dat heeft ‘ie niet van mij hoor'. Helpt enorm, probeer het maar eens 😉!



Reacties

Best gelezen berichten