Brief aan zorgverzekeraars
Beste zorgverzekeraars van Nederland,
Bij deze zou ik u graag willen uitnodigen voor een klein
gedachtenexperiment. Wees niet bang, het duurt niet lang. Ik wil uiteraard niet
teveel van uw kostbare tijd in beslag nemen. Ik begrijp namelijk best dat u
heel druk bent, u moet er immers voor zorgen dat al uw klanten de zorg die zij hard
nodig hebben, tijdig vergoed krijgen. Dat is een belangrijke taak, die absoluut
uw onverdeelde aandacht verdient.
Soms bent u hiermee zelfs zo druk, dat u een aanvraag voor hulpmiddelen,
of in het geval van mijn zoon, incontinentiemateriaal, pas na een jaar eens
goed kunt gaan bekijken. Precies 1460 luiers verder komt u er dan ineens achter
dat deze klant wel erg kostbaar is. Reden genoeg om groot alarm te slaan en de ouders
die verontrust opbellen na een brief hierover botweg te vertellen dat de
aanvraag voor incontinentiemateriaal “inderdaad is afgewezen”. U vindt het
inderdaad ook “vreemd” dat betreffende zoon al 1460 ogenschijnlijk vergoede
luiers vol heeft gepoept, zonder bericht hierover van uw organisatie te
ontvangen. “Maar”, weet u wel uit te leggen, “dat ligt aan de leverancier”.
Verder verklaart u stellig en zonder blikken of blozen (hoewel dit lastig te
beoordelen is via de telefoon, maar zo klonk het) dat “het hebben van een verstandelijke
beperking geen reden is voor vergoeding van incontinentiemateriaal”. Dit ondanks de door u zo zorgvuldig samengestelde
“cliëntprofielen”, waarin toch echt onder andere een verstandelijke beperking
genoemd wordt als een reden voor vergoeding. Ook heeft een verstandelijke
beperking volgens u “altijd een aanwijsbare oorzaak, die tevens vermeld dient
te worden in de aanvraag”. Dit vindt de verontruste moeder aan de andere kant
van de lijn erg bijzonder. Haar nadere uitleg wuift u echter luchtig weg door
uw eigen zinnen nogmaals te herhalen.
Om terug te komen op het gedachtenexperiment waarvoor ik u
uitnodigde: ik zou u willen vragen om heel eventjes, tien seconden maar, uw
ogen dicht te doen. Stelt u zichzelf eens voor dat u op een prachtige plek
bent, waar alles goed is. Geen oorlog, geen ruzie, geen onenigheid. Probeert u
zich eens voor te stellen dat de mensen op deze plek handelen vanuit hun beste
geweten. Bedenkt u zich eens, dat dit ook voor uw klanten zou kunnen gelden.
Dat zij er dus niet op uit zijn om uw organisatie op te lichten, af te persen,
uit te kleden. Maar dat zij u gewoonweg vragen om mee te denken in de zorg die
zij hard nodig hebben. Dat voelt prettig, toch? Heel rustgevend ook, lijkt me.
Het zou u zoveel tijd schelen, als u er vanuit kon gaan dat uw klanten u domweg
vragen waar zij recht op hebben. U hoeft dan namelijk niet meer als een
volleerde politiehond op zoek naar de duurste cliënten, uitgebreid snuffelend
aan alle zorgvragen die zij bij u indienen. Wat heerlijk zou dat zijn, denkt u
niet? En u weet natuurlijk als geen ander, meer tijd is meer geld. Dat moet ook
een prettige bijkomstigheid zijn, is het niet?
Ik durf te beweren, beste zorgverzekeraars van Nederland,
dat dit gedachtenexperiment leidend kan zijn in 99% van uw klantenbestand. Als
ik spreek voor ouders van zorgintensieve kinderen, kan ik u het volgende
verzekeren: wij hebben geen tijd om uw organisatie op te lichten, af te persen
en uit te kleden. Wij zijn namelijk heel erg druk. Met de continue zorg die onze
kinderen van ons vragen. En met het doen van aanvragen voor materialen en
diensten die nodig zijn om deze zorg te kunnen leveren.
Als ik voor mezelf spreek: de dag dat mijn zoon geen luiers
meer nodig heeft, vier ik feest. Ik vind het namelijk helemaal niet leuk om hem
gemiddeld zes keer per dag te moeten verschonen. Ik haat het dat mijn vingers continu
naar poep ruiken, omdat zijn ontlasting inmiddels stinkt als die van een
volwassen kerel. Het doet mij verdriet dat andere kinderen mijn zoon
uitschelden voor “baby”, als ze die grote witte flappen boven zijn broekrand
uit zien komen. Ik doe dus alles wat binnen mijn macht en mijn zoons
mogelijkheden ligt, om te zorgen dat mijn zoon zindelijk zal worden. Misschien
lukt dat wel, en misschien ook wel niet. Zoals gezegd, als het lukt, ontkurk ik
de champagne. En bij deze beloof ik, daarna bel ik u direct op. Zodat één van
uw dure klanten weer een stukje goedkoper zal zijn.
Tenminste, als u mij belooft dat u gaat doen waar u voor
staat: “gaan voor goede en betaalbare zorg, samen
met uw klanten en de zorgaanbieders”, én als u daarbij wat extra investeert
in de opleiding van uw medewerkers. Zodat zij uw klanten van kloppende
informatie kunnen voorzien. Afgesproken?
Reacties
Een reactie posten