Week in Beeld #46: bye, bye 'Wittebroodsweken' :-( ...


Poeh, poeh, wat een week! De titel zegt het al een beetje: het is even erg pittig hier thuis. Nadat de eerste weken na de verhuizing prima verliepen lijken nu alle spanningen bij Thomas en Vera eruit te komen. Logisch, en gelukkig goed te plaatsen, maar we moeten alle zeilen bijzetten op dit moment. Thomas hield het bij één grote driftbui met een hoop geschreeuw afgelopen weekend en een boel gemopper over de manier waarop zijn boterhammen waren gesmeerd. Horizontaal doorgesneden smaakten ze namelijk écht niet zo lekker als verticaal doorgesneden (gelukkig gemakkelijk op te lossen door het hem voortaan zelf te laten doen 😊). Vera is over het algeheel een stuk wiebeliger; zij heeft echt een stapje teruggezet sociaal emotioneel gezien. Ze is snel bang, snel gefrustreerd en snel boos, héél erg boos. Extra nabijheid, structuur en duidelijkheid lijken de sleutelwoorden om dit op te vangen. Gelukkig hebben we het tussen de boze buien door ook heel gezellig, zoals je ziet op deze foto. Momenten die ik koester en die we beiden nu extra hard nodig hebben...

Afgelopen zondag was een fijne dag. De kinderen maakten ontbijt op bed voor manlief en mij, zomaar spontaan 😍! Wat een heerlijke manier om de dag te beginnen.








In de middag gingen we fietsen met zijn vieren. In een nabijgelegen stadje dronken we iets op een terrasje aan het water en bezochten we een echte molen. Super mooi en interessant!













Het was natuurlijk hartstikke warm, en dus aten we deze week extra veel waterijsjes! Hondlief kreeg haar eigen exemplaar, van 100% water gemaakt. Ze vond het erg lekker!














De papa en mama van Thomas hadden laatst voor het eerst ons nieuwe huis en de tuin bewonderd, en besloten zelf ook te gaan tuinieren. Zó leuk, dit appten ze deze week. Thomas was uiteraard apetrots op zijn ouders ❤!













Donderdag was voor Thomas een spannende dag: hij mocht voor het eerste een kijkje komen nemen op zijn nieuwe school. Reikhalzend keek hij er naar uit, hij was ontzettend nieuwsgierig. Hij kreeg een uitgebreide rondleiding en we ontmoetten één van zijn nieuwe juffen. Thomas vond de school helemaal geweldig, en zei dat de kinderen uit zijn huidige klas vast heel jaloers zouden zijn als ze hoorden over het mooie schoolplein met de leuke speeltoestellen. Fijn dat ook hij een goed gevoel heeft bij deze nieuwe plek!








Die middag kwam de papa van Vera op bezoek. We gingen eerst samen een ijsje eten (ja, alweer 😉😋), wat heel gezellig was. Eenmaal thuis wilde Vera haar cavia's knuffelen in de ren in de tuin, wat mocht van mij. Ze heeft, na behoorlijk wat uitleg en oefenen, goed geleerd hoe ze met haar huisdiertjes om moet gaan. Zoals altijd probeerde ik én aanwezig te zijn én me op de achtergrond te houden (wat altijd een lastige spagaat is vind ik...) en sneed ik vast de groenten voor het avondeten in de keuken. Toen ik om het hoekje gluurde zag ik dat het dit keer helemaal niet goed ging: Vera was véél te ruw met haar cavia's, en Thomas deed dit na. Uiteraard greep ik meteen in, legde ik uit waarom dit gedrag niet kon en zorgde ik dat de diertjes met rust gelaten werden. Na het bezoek besprak ik het gebeuren met manlief, en beseften we beiden dat Vera ook op dit gebied een stapje terug had gedaan. Het lukt haar momenteel niet goed te overzien wat wel en niet kan met huisdieren. We legden haar samen uit dat ze nog steeds met haar cavia's mag knuffelen, maar dat dit voorlopig alleen kan als één van ons er naast zit. Zoals te verwachten was raakte ze volledig overstuur. Ze was zo bang dat de cavia's haar niet meer lief zouden vinden dat ze héél erg boos op hen werd. Bij angst duwt Vera de ander weg om zichzelf voor nog meer pijn te beschermen, en dat gebeurde ook hier. Het kostte veel moeite haar weer tot rede te brengen. Uiteindelijk lukte het en konden we samen de cavia's aaien. Toen Vera merkte dat ze niet wegrenden en dus niet boos op haar waren was het weer goed. De volgende dag kwam ze uit school met dit papier, antwoorden op de vraag 'waar word jij gelukkig van'? Bovenaan stonden ze, haar cavia's...💖

Nog een leuke tip tussendoor, alvast voor de zomervakantie. Ik las online een inspirerend (Engelstalig) blog over zomervakantie planningen: Must try summer schedule for kids. Wij, en vooral de kids, worstelen namelijk behoorlijk met het gebrek aan structuur in die zes lange weken. Bij Hema vond ik dit leuke planbordje, waar we per dag kunnen opschrijven wat we gaan doen en waarmee we dus telkens gezamenlijk een weekoverzicht kunnen gaan creëren. Wellicht ook iets voor jouw gezin?

Tot slot...dit klavertje vier. Deze kleine geluksbrenger groeit gewoon in onze voortuin! Kunnen we wel even gebruiken op dit moment... laten we hopen dat het zijn uitwerking gaat hebben en dat over een tijdje de rust hier wat meer wederkeert 💚. Maar ach, eigenlijk heb ik daar alle vertrouwen in. Binnen ons gezin en vooral in Vera's leven gaan de dingen nu eenmaal met ups en downs, moeilijke periodes worden opgevolgd door gemakkelijkere tijden. Dus ook deze pittige periode gaat na een poosje gewoon weer voorbij, dat weet ik zeker!




Reacties

Best gelezen berichten