Het zit er weer op

De afgelopen weken heb ik het niet onder stoelen of banken gestoken: ik vind zes weken schoolvakantie héél erg lang. Ook dit jaar vond ik het een pittige periode. Vooral week vier en vijf waren heftig. We waren net terug van de camping en afwisselend van elkaar moesten manlief en ik weer aan het werk. Thomas vond het maar niks dat hij ineens telkens één van ons moest missen en Vera was dagenlang continu verschrikkelijk boos (wat ze eindeloos ondertitelde met een zeer uitgebreid vocabulaire aan krachttermen). Het was dus bij tijd en wijle hard werken om de boel hier thuis in goede banen te leiden. Maar nu ik vandaag onder het genot van een overgebleven feestcakeje (gisteren vierden we Thomas' zevende verjaardag!)  mijmerend terugdenk aan de zes weken die achter ons liggen, moet ik bekennen dat het toch best snel voorbij is gegaan, die zomervakantie. Buiten de moeilijke momenten om hebben we namelijk een hoop leuke dingen gedaan, en enorm genoten  met zijn viertjes.

Desondanks ben ik er totaal niet rouwig om dat morgen 'het gewone leven' weer begint. De kinderen overigens ook niet. Ze hebben zin in school, en kijken er vooral naar uit hun juffen weer te zien. Het is mooi geweest met al dat vrij zijn. En dus legden we vandaag vast alle spulletjes voor maandagochtend klaar. Vooral Vera moet een hoop meeslepen: een gevulde etui, mappen, een liniaal, schaar, lijm... Alles spiksplinternieuw, want aan het einde van het vorige schooljaar bleek het laatje onder haar tafeltje in de klas nagenoeg leeg. Kwijt, foetsie, verdwenen, Nou ja, lang leve de Action zullen we maar zeggen ;-) ! Als extraatje stopte ik bij zowel Vera als Thomas een klein fotomapje in de tas, met de mooiste vakantiekiekjes erin. Dat zal het vertellen over hun avonturen een stuk makkelijker en leuker maken!

Het zag er vertrouwd en ergens misschien zelfs geruststellend uit, dat aanrecht vol bekers, bakjes en broodtrommels, hoewel ik me tegelijkertijd bedacht dat de komende weken ook weer behoorlijk heftig zullen zijn. Vooral Thomas moet namelijk altijd enorm wennen aan het omschakelen van thuis naar school, want iedere verandering vindt hij nu eenmaal hartstikke ingewikkeld. En dan komt hij ook nog eens in een nieuwe klas! Vera gaat naar groep vier, wat ze reuze spannend vindt (het zweet breekt haar spontaan uit bij de gedachte aan nóg ingewikkeldere rekensommen).

Maar toch: het is goed dat er weer meer ritme en regelmaat komt. Voor ons allemaal. Het was een mooie zomer, vol prachtige 'ups' en met her en der een aantal diepe 'downs'. Al met al kijken we alle vier tevreden terug, en dat is het belangrijkste. Om de schoolvakantie op een bijzondere manier af te sluiten gingen we vanavond samen uiteten in een écht restaurant (oftewel: het pannenkoekenhuis). Vera in een mooie jurk en Thomas met zijn broek achterstevoren (maar hé, wél zelf aangetrokken!). Het zit er op, zes weken zomervakantie. Morgen weer aan de slag (heerlijk: in alle rust en stilte vanuit huis een dagje werken, ik heb er nu al zin in!!).

Reacties

Best gelezen berichten