Durfal

Sinterklaas was dit jaar zo lief geweest ons een weekendje Winter Efteling cadeau te doen. Wekenlang keken we er met zijn vieren naar uit en afgelopen zaterdag was het zover. Voor Vera was het extra spannend: zou ze eindelijk groot genoeg zijn om in de achtbaan te mogen? Tegen zoveel zenuwen kan natuurlijk geen medicijn op, en dus stuiterde ze eergisteren zo vroeg mogelijk richting de ingang. Gelukkig bleek al snel dat ze de felbegeerde 120 centimeter (met een klein beetje hulp van extra dikke schoenzolen) nét haalde.

Al jarenlang is deze lengtegrens voor Vera het favoriete gespreksonderwerp. Tot haar grote frustratie duurde het groeien een hele poos. Als het aan haar had gelegen had ze namelijk als tweejarige al plaatsgenomen in de meest wilde attracties. Briesend en brullend van woede keek ze toe als manlief wél een keer een ritje waagde, terwijl zij met beide beentjes op de grond moest blijven staan. En menig extra boterham propte ze, zichzelf motiverend, naar binnen. Want: “als ik goed eet, word ik sneller groot.”

Maar nu mocht het dan toch, na zo lang wachten. Vol trots stapte Vera in de Python. En elke andere achtbaan die ze maar kon vinden. Zo vaak mogelijk. Ook het schommelschip werd niet overgeslagen. “Nog een keer, nog een keer!” Thomas en ik keken toe. Tot grote hilariteit van Vera kon ik het niet laten hysterisch hard te roepen dat ze zich stevig vast moest houden. Uiteraard deed ze dat niet. Met stralende blik én losse handen zwaaide ze naar me, terwijl ik beneden doodsangsten uitstond. 
 
Thomas en ik vermaakten onszelf met rustigere activiteiten. Aan zowel hem als mijzelf is dat snelle en hoge gedoe niet zo besteed. Samen hadden wij dus de tijd van ons leven in de autootjes, het treintje en de draaimolen. 
 
Uiteindelijk, na vele waaghalsritjes, was de ergste spanning er voor Vera af. Er kwam ruimte om dingen te gaan doen die voor ons viertjes gezamenlijk leuk waren. En ik kon opgelucht adem halen. Want zelfs voor een durfal van al één meter twintig lang, bleek het Sprookjesbos nog steeds magisch mooi te zijn.



Reacties

Best gelezen berichten